Advokátní sněm 2025

Proč kandiduji. Vize. Návrhy.

Samostatné advokáty může v představenstvu České advokátní komory autenticky zastupovat jen ten, kdo sám vykonává advokacii individuálně

Celý svůj profesní život pracuji sám na sebe  jsem samostatný advokát. Ačkoli takových je nás mezi všemi advokáty zdaleka nejvíc (10.588, stav k r. 2023; zdroj: Advokátní deník), odpovídající zastoupení v představenstvu České advokátní komory nemáme. Od posledního sněmu v něm zasedají a letos do něj znovu kandidují převážně reprezentanti nadnárodních a největších českých advokátních kanceláří.

Ale ani Českou lékařskou komoru nevedou jen majitelé těch největších soukromých nemocnic a sítí poliklinik, své tradiční místo v jejím představenstvu odjakživa mají i praktičtí lékaři a specialisté, co pracují sami na sebe. Podobně ani představenstvo České lékárnické komory netvoří jen majitelé největších lékárenských řetězců, ale také drobní lékárníci z malých a menších měst. A právě těm všem se my, samostatní advokáti, v mnohém podobáme.

Aby bylo příští představenstvo České advokátní komory pestré, rád bych v něm v zájmu zastoupení všech forem výkonu advokacie reprezentoval právě nás, samostatné advokáty. Hájil a prosazoval naše zájmy a potřeby. Posiloval servisní a podpůrnou složku České advokátní komory. A tím vším nám výkon advokacie usnadňoval, zrychloval a zlevňoval, ať už působíme v hlavním městě nebo v těch krajských, okresních či ještě menších. Například

  • zrušením poplatku za vydání ověřovací knihy (dnes 3.630 Kč s DPH),
  • pěti vzdělávacími semináři od České advokátní komory dle vlastního výběru zdarma již v ceně ročního příspěvku (10.600 Kč) na její činnost,
  • on-line přístupem do knihovny České advokátní komory s možností využívat přes dálkové rozhraní bezplatně databáze právních předpisů, komentářů, judikatury, vzorů a monitoring médií,
  • významným rozšířením stávajícího slevového programu pro advokáty,
  • investováním úspor České advokátní komory do služeb a servisu pro advokáty.

Mediální obraz advokacie snáz vylepší, kdo prošel médii, zná styl a rytmus jejich práce i konkrétní novináře – advokát se zkušenostmi novináře

V představenstvu České advokátní komory bych také rád zúročil své pětileté novinářské zkušenosti prosazením souboru vhodných organizačních a koncepčních opatření k vylepšení mediálního obrazu advokacie, který utrpěl tři roky trvající kauzou zpronevěry klientských prostředků v advokátní úschově.

Advokát se zkušenostmi novináře s kontakty na významné redakce a novináře, věnující se právu a justici, dosud v představenstvu České advokátní komory nezasedal.

Protože advokátní sněm jednal o mediální politice České advokátní komory naposledy v roce 2002, předkládám mu po bezmála čtvrtstoletí návrh, jak mediální strategii a komunikační kampaň České advokátní komory v příštích čtyřech letech upgradovat na úroveň evropských advokátních komor.

Motto tohoto mého návrhu je: "Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat: mediální obraz České advokátní komory a české advokacie není to, jak se vidíme, vnímáme a co si o sobě myslíme my advokáti, ale to, jak nás vidí, vnímá a co si o nás myslí 11 milionů obyvatel naší země minus 14 tisíc advokátů. Tak jako každý maratonec, toužící po příštím lepším umístění, měla by si i Česká advokátní komora v běhu za svým lepším mediálním obrazem uvědomovat a trénovat vlastní slabiny a limity a neopakovat stejné komunikační chyby. Za svůj mediální obraz je odpovědná především ona sama tím, jak komunikuje s médii a jaká témata jim pro jejich zpravodajství a publicistiku nabízí. Předpokladem lepšího mediálního obrazu České advokátní komory je pochopit, že jediným marketérem, který české advokacii každý den zdarma nabízí oslovit jejího klienta – širokou laickou veřejnost – jsou navzdory rozmachu sociálních sítí a komerčních podcastů tradiční masová média. Mediální obraz dominantně utvářejí a ovlivňují rozhlasové, televizní a novinové zpravodajství s publicistikou, a proto ten, kdo v nich chce být přítomný, se musí přizpůsobit jejich rytmu a stylu práce. Není to vůbec těžké. Pojďme spolu vytvářet lepší mediální obraz České advokátní komory a české advokacie ještě dnes."