
Advokátní sněm 2025
Proč kandiduji. Vize. Návrhy.
Samostatné advokáty může v představenstvu České advokátní komory autenticky zastupovat jen ten, kdo sám vykonává advokacii individuálně
Celý svůj profesní život pracuji sám na sebe – jsem samostatný advokát. Ačkoli takových je nás mezi všemi advokáty zdaleka nejvíc (10.588, stav k r. 2023; zdroj: Advokátní deník), odpovídající zastoupení v představenstvu České advokátní komory nemáme. Od posledního sněmu v něm zasedají a letos do něj znovu kandidují převážně reprezentanti nadnárodních a největších českých advokátních kanceláří.
Ale ani Českou lékařskou komoru nevedou jen majitelé těch největších soukromých nemocnic a sítí poliklinik, své tradiční místo v jejím představenstvu odjakživa mají i praktičtí lékaři a specialisté, co pracují sami na sebe. Podobně ani představenstvo České lékárnické komory netvoří jen majitelé největších lékárenských řetězců, ale také drobní lékárníci z malých a menších měst. A právě těm všem se my, samostatní advokáti, v mnohém podobáme.
Aby bylo příští představenstvo České advokátní komory pestré, rád bych v něm v zájmu zastoupení všech forem výkonu advokacie reprezentoval právě nás, samostatné advokáty. Hájil a prosazoval naše zájmy a potřeby. Posiloval servisní a podpůrnou složku České advokátní komory. A tím vším nám výkon advokacie usnadňoval, zrychloval a zlevňoval, ať už působíme v hlavním městě nebo v těch krajských, okresních či ještě menších. Například
- zrušením poplatku za vydání ověřovací knihy (dnes 3.630 Kč s DPH),
- pěti vzdělávacími semináři od České advokátní komory dle vlastního výběru zdarma již v ceně ročního příspěvku (10.600 Kč) na její činnost,
- on-line přístupem do knihovny České advokátní komory s možností využívat přes dálkové rozhraní bezplatně databáze právních předpisů, komentářů, judikatury, vzorů a monitoring médií,
- významným rozšířením stávajícího slevového programu pro advokáty,
- investováním úspor České advokátní komory do služeb a servisu pro advokáty.
Mediální obraz advokacie snáz vylepší, kdo prošel médii, zná styl a rytmus jejich práce i konkrétní novináře – advokát se zkušenostmi novináře
V představenstvu České advokátní komory bych také rád zúročil své pětileté novinářské zkušenosti prosazením souboru vhodných organizačních a koncepčních opatření k vylepšení mediálního obrazu advokacie, který utrpěl tři roky trvající kauzou zpronevěry klientských prostředků v advokátní úschově.
Advokát se zkušenostmi novináře s kontakty na významné redakce a novináře, věnující se právu a justici, dosud v představenstvu České advokátní komory nezasedal.
Protože advokátní sněm jednal o mediální politice České advokátní komory naposledy v roce 2002, předkládám mu po bezmála čtvrtstoletí návrh, jak mediální strategii a komunikační kampaň České advokátní komory v příštích čtyřech letech upgradovat na úroveň evropských advokátních komor.
Motto tohoto mého návrhu je: "Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat: mediální obraz České advokátní komory a české advokacie není to, jak se vidíme, vnímáme a co si o sobě myslíme my advokáti, ale to, jak nás vidí, vnímá a co si o nás myslí 11 milionů obyvatel naší země minus 14 tisíc advokátů. Tak jako každý maratonec, toužící po příštím lepším umístění, měla by si i Česká advokátní komora v běhu za svým lepším mediálním obrazem uvědomovat a trénovat vlastní slabiny a limity a neopakovat stejné komunikační chyby. Za svůj mediální obraz je odpovědná především ona sama tím, jak komunikuje s médii a jaká témata jim pro jejich zpravodajství a publicistiku nabízí. Předpokladem lepšího mediálního obrazu České advokátní komory je pochopit, že jediným marketérem, který české advokacii každý den zdarma nabízí oslovit jejího klienta – širokou laickou veřejnost – jsou navzdory rozmachu sociálních sítí a komerčních podcastů tradiční masová média. Mediální obraz dominantně utvářejí a ovlivňují rozhlasové, televizní a novinové zpravodajství s publicistikou, a proto ten, kdo v nich chce být přítomný, se musí přizpůsobit jejich rytmu a stylu práce. Není to vůbec těžké. Pojďme spolu vytvářet lepší mediální obraz České advokátní komory a české advokacie ještě dnes."